Dari Beijing, ke Suzhou dan Akhirnya Shanghai

Saya baru sahaja pulang dari Shanghai. Tak sangka selepas 10 tahun meninggalkan China, saya masih ada rezeki untuk menjejakkan kaki ke China lagi. Dari Beijing turun ke Suzhou dan perjalanan saya tamat di Shanghai. Perjalanan ini tidak mudah, ujian tetap ada. Tapi apa yang paling bermakna adalah pengalaman. Jadi saya ingin kongsikan pengalaman ini dengan semua yang berminat untuk ke China.

Tatkala menulis ini, saya rasa amat beruntung kerana boleh berbahasa Mandarin, boleh membaca dan berkomunikasi. Keputusan untuk masuk ke sekolah Cina satu ketika dahulu adalah keputusan yang tepat dan bernas.

Andai ada sesiapa yang memerlukan tour guide di bandar Shanghai atau ingin ke Tembok Besar China, bolehlah menghubungi saya. Sementara visa saya masih belum tamat, saya ingin menggunakan peluang ini dengan sebaiknya.

Saya akan kongsi kisah selanjutnya pada entri akan datang. Wiwiwiwi!

Comments

Popular Posts